יום א', ג’ בסיון תשע”ז
    דף הבית  |  יצירת קשר  
תחזית מזג האויר
ואיך עשו בני יעקב הצדיקים המעשה הזה לשפוך דם נקי. והרב השיב בספר שופטים (רמב"ם הלכות מלכים פ"ט הי"ד) ואמר שבני נח מצווים על הדינים, והוא להושיב דיינין בכל פלך ופלך לדון בשש מצות שלהן, ובן נח שעבר על אחת מהן הוא נהרג בסייף, ראה אחד שעבר על אחת מהן ולא דנוהו להרגו הרי זה הרואה יהרג בסייף. ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה שהרי שכם גזל, והם ראו וידעו ולא דנוהו

פרשת וישלח ד"ר אפרים יצחקי בפרשת השבוע וישלח יש לנו בעיה מוסרית חמורה שקשה מאד להבינה: פרשת דינה. מה עשה שכם בן חמור? אנס בתולה רווקה. בראשית לד א –ב: וַתֵּצֵא דִינָה בַּת לֵאָה אֲשֶׁר יָלְדָה לְיַעֲקֹב לִרְאוֹת בִּבְנוֹת הָאָרֶץ: וַיַּרְא אֹתָהּ שְׁכֶם בֶּן חֲמוֹר הַחִוִּי נְשִׂיא הָאָרֶץ וַיִּקַּח אֹתָהּ וַיִּשְׁכַּב אֹתָהּ וַיְעַנֶּהָ: דרך אגב, אנחנו לא יודעים אם זה לא היה ברצון. אבל נניח שזה היה אונס, מה העונש המגיע לפי התורה לאונס בתולה רווקה? 50 כסף וחייב לשאתה. דברים כב כח – כט: כִּי יִמְצָא אִישׁ נַעֲרָ בְתוּלָה אֲשֶׁר לֹא אֹרָשָׂה וּתְפָשָׂהּ וְשָׁכַב עִמָּהּ וְנִמְצָאוּ: וְנָתַן הָאִישׁ הַשֹּׁכֵב עִמָּהּ לַאֲבִי הַנַּעֲרָ חֲמִשִּׁים כָּסֶף וְלוֹ תִהְיֶה לְאִשָּׁה תַּחַת אֲשֶׁר עִנָּהּ לֹא יוּכַל שַׁלְּחָהּ כָּל יָמָיו: שכם מוכן לשלם כל מחיר ולא רק 50 כסף בראשית לד יב: הַרְבּוּ עָלַי מְאֹד מֹהַר וּמַתָּן וְאֶתְּנָה כַּאֲשֶׁר תֹּאמְרוּ אֵלָי. וכמובן הוא מוכן לשאתה לאשה: "וּתְנוּ לִי אֶת הַנַּעֲרָ לְאִשָּׁה". ולא רק זאת הם מוכנים למול עצמם ואת כל העיר, ואמנם כך הם עושים. למה מגיע להם דין מוות, לא רק לשכם האונס, אלא גם לאביו ולכל בני העיר? התורה אומרת: דברים כד טז: לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ: וכן במדבר טז הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא וְעַל כָּל הָעֵדָה תִּקְצֹף: גם יעקב לא כועס על בניו כעל רוצחים, אלא הוא פוחד מעמי הארץ: בראשית לד ל: וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב אֶל שִׁמְעוֹן וְאֶל לֵוִי עֲכַרְתֶּם אֹתִי לְהַבְאִישֵׁנִי בְּיֹשֵׁב הָאָרֶץ בַּכְּנַעֲנִי וּבַפְּרִזִּי וַאֲנִי מְתֵי מִסְפָּר וְנֶאֶסְפוּ עָלַי וְהִכּוּנִי וְנִשְׁמַדְתִּי אֲנִי וּבֵיתִי: רק זאת הבעיה, אין שום בעיה של רצח עיר שלימה על לא עוול בכפם? התשובה של האחים: "וַיֹּאמְרוּ הַכְזוֹנָה יַעֲשֶׂה אֶת אֲחוֹתֵנוּ". מספקת את יעקב. האם בגלל האונס, של שכם – אדם אחד, מגיע מוות לכל העיר. והאם מותר לסכן את בית יעקב בגלל אונס של רווקה?! האם זה המוסר היהודי וזאת ההלכה? אחת התשובות, המובאת במפרשים, שדנו את אנשי שכם ע"פ מצוות בני נח. בני נח חייבים מיתה על כל עברה של 7 מצוות בני נח. אך קשה לקבל זאת שהרי במקרה זה הם לא עברו על שום איסור של בני נח, אין כאן איסור עריות, דינה לא הייתה אשת איש. (לפי חלק מהחשבונות היא הייתה בת 6 או 8. יעקב היה ס"ה 20 שנה אצל לבן. 7 שנים הוא עבד בשביל לאה ודינה היא הילד ה – 7. כלומר שדינה נולדה בערך בשנה ה – 14 הרי בהגיעה לארץ היא הייתה בת 6 עוד י"ח חודש ליד שכם הרי שהיא הייתה בערך בת 71/2). תשובה נוספת מעניינת וקדומה ביותר נמצאת בתרגום המיוחס ליונתן בן עוזיאל: תרגום יונתן עַנְיָן שִׁמְעוֹן וְלֵוִי לָא יָאִי לְמֶהֱוֵי מִתְאַמַר בִּכְנִישְׁתֵּהוֹן דְיִשְׂרָאֵל עַרְלָאִין סְאִיבוּ לִבְתוּלְתָּא וּפַלְחֵי צַלְמִין טָנִיפוּ לִבְרַתֵּיהּ דְיַעֲקֹב אֱלָהֵין כְּדֵין יָאֵי לְמֶהֱוֵי מִתְאַמַר עַרְלָאִין אִתְקְטִילוּ בְּגִין בְּתוּלְתָּא וּפַלְחֵי צַלְמִין בְּגִין בְּרַתֵּיהּ דְיַעֲקֹב וְלָא יֶהֱוֵי שְׁכֶם בַּר חֲמוֹר מְלַגְלֵג בְּמִילֵיהּ עֲלָנָא וּכְאִיתָא מְטַעֲיָיא נַפְקַת בְּרָה דְלֵית לָהּ תְּבוֹעַ יַעֲבֵיד יַת אַחֲתַן אִין לָא עֲבַדְנָא יַת פִּתְגָמָא הָדֵין: תרגום לעברית: ענו שמעון ולוי לא יאה להיות נאמר באסיפותיהם [בכנסיותיהם] של ישראל ערלים טִמאו לבתולה ועובדי צלמים טִנפו לבִתו של יעקב אלא כך יאה להיות נאמר ערלים נהרגו בעבור בתולה ועובדי צלמים בעבור ביתו של יעקב ולא יהיה שכם בן חמור מלגלג במילותיו עלינו, וכאשה זונה יצאה בת שאין לה תובע יעשה את אחותנו, אם לא עשינו את הדבר הזה: כלומר, לא כך ההלכה, אלא עשו זאת למען ישמעו ויראו, ויעקב מסכים עמם. זה קצת קשה, למען ישמעו ויראו הורגים עיר שלימה?! אם היו הורגים רק את שכם, ניחא. הרמב"ן שואל בחריפות ועונה: ורבים ישאלו, ואיך עשו בני יעקב הצדיקים המעשה הזה לשפוך דם נקי. והרב השיב בספר שופטים (רמב"ם הלכות מלכים פ"ט הי"ד) ואמר שבני נח מצווים על הדינים, והוא להושיב דיינין בכל פלך ופלך לדון בשש מצות שלהן, ובן נח שעבר על אחת מהן הוא נהרג בסייף, ראה אחד שעבר על אחת מהן ולא דנוהו להרגו הרי זה הרואה יהרג בסייף. ומפני זה נתחייבו כל בעלי שכם הריגה שהרי שכם גזל, והם ראו וידעו ולא דנוהו:... ואין דברים הללו נכונים בעיני, שאם כן היה יעקב אבינו חייב להיות קודם וזוכה במיתתם, ואם פחד מהם למה כעס על בניו וארר אפם אחר כמה זמנים, וענש אותם וחלקם והפיצם, והלא הם זכו ועשו מצוה ובטחו באלהים והצילם:... אבל ענין שכם, כי בני יעקב, בעבור שהיו אנשי שכם רשעים ודמם חשוב להם כמים רצו להנקם מהם בחרב נוקמת, והרגו המלך וכל אנשי עירו כי עבדיו הם, וסרים אל משמעתו, ואין הברית אשר נמולו נחשב בעיניהם למאומה כי היה להחניף לאדוניהם, ויעקב אמר להם בכאן כי הביאוהו בסכנה שנאמר עכרתם אותי להבאישני, ושם ארר אפם כי עשו חמס לאנשי העיר, שאמרו להם במעמדו וישבנו אתכם והיינו לעם אחד, והם היו בוחרים בהם ובעטו בדבורם, ואולי ישובו אל ה' והרגו אותם חנם, כי לא הרעו להם כלל. וזהו שאמר כלי חמס מכרותיהם (להלן מט ה): לפי הרמב"ן, אנשי שכם היו עובדי ע"ז ועברו למעשה על כל 7 מצוות בני נח, ועל כך הם היו בין כך חייבים מיתה. ובני יעקב ניצלו את ההזדמנות והרגו אותם עכשו. פרוש נוסף חדשני ויפה (אע"פ שלא מסתדר כ"כ עם הפסוקים): המבול בא לעולם בגלל חטיפת נשים, כמו שכתוב: בראשית ו ב: "וַיִּרְאוּ בְנֵי הָאֱלֹהִים אֶת בְּנוֹת הָאָדָם כִּי טֹבֹת הֵנָּה וַיִּקְחוּ לָהֶם נָשִׁים מִכֹּל אֲשֶׁר בָּחָרוּ". לפי הסבר זה, בני האדם היו מחולקים לשנים. לבני שת שהיו המעמד הגבוה שנקראו בני האלהים. והמעמד הנמוך בני קין.המעמד הגבוה חטפו להם נשים כרצונם והתייחסו למעמד הנחות כחיות. אחרי המבול נשבעו לא לחטוף נשים ולהעמיד עליהם שופטים שלא לעשות כך יותר. ובשכם ראש העיר עצמו עובר על השבועה. כלומר שאנשי שכם חזרו לחטאי דור המבול וכל העיר היו יחד אתם, לכן הגיעה להם מוות. יעקב חשש שכל תושבי כנען חזרו בשאלה, והגיעו בחטאם כמו דור המבול ועובדה שגם אברהם וגם יצחק חששו שיגזלו להם את נשותיהם ויהרגו אותם. בני יעקב ענו לו: "הכזונה יעשה את אחותנו", אנחנו צריכים לעמוד על הדין ולחזור ולהדגיש לכולם שכך הדין – שהיה מבול בעולם בגלל חטא זה וכולם נמחו מעל פני האדמה. ובאמת אנשי כנען הבינו את הרמז, ולכן: בראשית לה ה: וַיִּסָּעוּ וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים עַל הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וְלֹא רָדְפוּ אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב:

 
 






יצירת קשר


Powered by 022.co.ilכניסה למשתמש רשום | תנאי שימוש | הקם אתר חינם | | RSS